Week 1 II De eerste week

17 februari 2018 - Poperinge, België

Hallo Allemaal,

Afgelopen maandag begon mijn eerste stage dag. ’s Ochtends om 8 uur vertrok ik samen met medestagiaires met de pendelbus die gratis op en neer rijdt tussen ons campus en het ziekenhuis, erg makkelijk vind ik. Om half 9 begon voor ons allemaal de rondleiding. Het is een erg groot, maar ook modern ziekenhuis.

Na de rondleiding die in totaal drie uur heeft geduurd werden wij allemaal naar onze eigen afdeling gebracht. De eerste afdeling waar ik kom te staan is op de spoedeisende hulp. Mijn stagebegeleider gaf aan dat dit niet erg handig was, maar ze heeft hier toch voor gekozen omdat mijn stage programma anders niet goed uit kwam.

Nadat ik kennis had gemaakt met een aantal collega’s kreeg ik nog een rondleiding van een hoofdverpleegkundige, maar dit keer op de afdeling zelf. Het was een erg drukke en chaotische dag op de spoed om mijn eerste dag mee te beginnen. Niemand had veel tijd voor mij en iedereen was aan het rennen. De eerste dag heb ik rond gekeken en veel meegekeken met mijn collega's. De volgende dag moest ik om half 2 beginnen tot kwart over 9. Bij binnenkomst werd er gelijk van alles over een opname aan me uitgelegd, zodat alles veel duidelijker werd. Dinsdag kreeg ik ook een werkbegeleider toegewezen waar ik de hele dag mee mocht lopen. Ik heb geleerd om elektrocardiogrammen (hartfilmpjes) van patiënten te maken, mrsa en influenza (griep) testen af te nemen en ik heb meegekeken met venapuncties.

Woensdag heb ik onder begeleiding zelf een venapunctie (bloed afnemen) uitgevoerd. De eerste keer vond ik dit erg lastig, omdat ik het op school op een pop leer. Dat is een wereld van verschil. Na de derde keer ging het goed. Inmiddels mag ik dit nu zelfstandig bij patiënten uitvoeren zonder begeleiding. Ik vind het erg fijn dat mijn collega’s en werkbegeleider het vertrouwen hebben.

De eerste dagen waren erg druk en chaotisch, inmiddels vind ik het steeds leuker worden en kijk ik nu al uit naar volgende week, maar nu eerst het weekend vieren.

x Jolieke

1. Rieks Wolbers:
    18 maart 2018
    Lijkt met erg spannend spoedeisende hulp.