Week 5 II Heelkunde

18 maart 2018 - Poperinge, België

Hallo Allemaal,

Deze week was het tijd om te beginnen op een nieuwe afdeling. Maandagochtend om half 9 had ik afgesproken met mijn praktijkbegeleider. Mijn praktijkbegeleider zou mij naar de nieuwe afdeling leiden en mij voorstellen aan het nieuwe team waar ik kom te werken. De afdeling waar ik vanaf nu 7 weken ben is heelkunde. Op deze afdeling worden patiënten opgenomen die de volgende ingrepen ondergingen:

Gastric bypass, sleeve, proctologie, gastrectomie, pancreas wegname, galblaas wegname, huidgreffen, dijbreuken, liesbreuken en navelbreuken, darmingrepen, colostoma-ileostoma, bypass, schildklieringrepen, endovaat, prostaatingrepen, blaasopnaaiingen, nierstenen, cystectomie, urostoma, longbiopsieën en longingrepen

Aangekomen op de afdeling werd ik vriendelijk begroet en voorgesteld aan de hoofdverpleegkundige en een andere collega met wie ik mocht meelopen. In België is het niet gebruikelijk om jezelf voor te stellen door middel van een hand te geven. Dat vind ik best lastig, omdat ik het zo geleerd heb.  Deze afdeling gaf mij gelijk meer structuur. Op deze afdeling weet ik wat er van mij verwacht wordt. Een andere afdeling dan spoedeisende hulp, waar ik erg blij mee was. Op spoed is alles acuut en er is vrij weinig tijd voor je. Ik merk dat de collega’s hier meer tijd voor je hebben. Ook zijn er op deze afdeling meerdere stagiaires waarmee ik kan optrekken. Dit vind ik erg fijn.

Begin deze week kreeg ik erg veel last van mijn rug, wat verergerde. Op een moment liep ik continue met pijn en ging het werken niet meer zo lekker. Donderdag hebben mijn collega’s mij een uur eerder naar huis gestuurd en een afspraak voor me gemaakt met de kinesitherapeut. In Nederland wordt dit een fysiotherapeut genoemd. Inmiddels ben ik daar behandeld en gaat het weer wat beter. Daarnaast heb ik oefeningen meegekregen waarmee ik mee bezig kan gaan als ik vrij ben.

Volgende week vertel meer over de handelingen op deze afdeling aanwezig zijn.

x Jolieke

1. Rieks Wolbers:
    18 maart 2018
    Beterschap met je rug. Leuk verhaal.