Au revoir Groningen, Salut Ieper

11 februari 2018 - Poperinge, België

Goedemiddag allemaal,

Donderdag 8 februari begon mijn avontuur in het buitenland. Ik ga stage lopen in het Jan Yperman Ziekenhuis. In 2007 is het ziekenhuis verplaatst van Poperinge naar Ieper. De naam van het ziekenhuis bestaat ook pas sinds 2007. In Poperinge stond het ziekenhuis bekend als het Maria ziekenhuis. Dit ziekenhuis is nog beschikbaar voor bloedafnames en onderzoeken. Daarnaast is er in dit ziekenhuis een muziekschool en een kunstacademie. Ook is er een afdeling beschikbaar gesteld voor stagiaires. Samen met een medestagiaire ben ik rond de middag aangekomen bij het Maria ziekenhuis. Dit is mijn plaats waar ik kom te wonen tijdens mijn stage, in een ziekenhuis kamer!!

Voordat ik mijn kamer en de afdeling had bezocht had ik daar een heel raar idee bij. Ik vroeg me af hoe je voor 20 weken kon wonen in een deels verlaten ziekenhuis, in een ziekenhuis kamer en slapen in een ziekenhuis bed.

Bij aankomst was het even schrikken, maar ik heb mijn kamer zo goed mogelijk ingericht dat het niet op een ziekenhuis kamer lijkt. Dit is gelukt! Inmiddels woon ik al 4 dagen in het ziekenhuis en dit bevalt mij goed. Naast mijn medestagiaire zijn er nog 5 andere stagiaires die bij ons in het ziekenhuis wonen. We hebben een erg leuke groep! De stagiaires komen allemaal uit België. Het Vlaamse accent leek mij geen probleem, maar dit valt erg tegen. Als je iedereen goed wilt verstaan moet je goed luisteren. Een stagiaire vertelde mij ook dat ze in het Jan Yperman Ziekenhuis West-Vlaams praten en dit kon zij zelf ook niet verstaan, terwijl ze uit Gent komt. In dit deel van België wordt ook Frans gesproken, dus dat is ook nog een probleem als ik een Franstalige te woord moet staan.

Maandag 12 februari heb ik om half 9 afgesproken met mijn werkbegeleider. Eerst begin ik met een rondleiding van 3 uur, daarna begint mijn stage. Ik ben heel benieuwd hoe het zal zijn en ik kijk er erg naar uit.

x Jolieke

1. Wina:
    11 februari 2018
    Jolieke, zet hem op en doe de groeten aan Chantal!!! En als je niet oppast spreek je straks ook met een vlaams accent. Dat heb ik al genoeg met studenten meegemaakt.