Week 18 II Operatie kwartier

19 juni 2018 - Wijtschate, België

Hallo Allemaal,

De week na mijn vakantie stond ik een week bij het ok. Om eerlijk te zijn wist ik niet wat ik ervan zou moeten verwachten, maar dit is heel erg meegevallen.

Maandag melde ik me bij het secretariaat en werd ik meegenomen naar een zaal. In deze zaal vond een wegname van een maag plaats. In totaal heeft deze operatie 5 uur lang geduurd. Een dienst op het ok duurt 10 uur lang. Dit is me de eerste dagen tegengevallen. Als stagiaire kun je niet zo heel veel doen, dus dat houdt in dat je vooral staat te kijken.

Dinsdag stond ik in de zaal van urologie. In deze zaal vonden operaties plaats aan de urinewegen, en blaas. Op woensdag stond ik bij plastische chirurgie. Dit vond ik interessant om een keer in het echt te zien. Op donderdag en vrijdag stond ik bij gynaecologie. Donderdag mocht ik assisteren aan de operatietafel bij een wegname van de baarmoeder, wat vaginaal gebeurde. Ik vond het mooi om de anatomie een keer van dichtbij te zien, in plaats van veraf of via een beeldscherm.

Vrijdag mocht ik 3 keizersneden mee volgen, waarvan één tweeling. Het was erg bijzonder om dit mee te maken. De kindjes zijn allemaal gezond geboren.

Volgende week sta ik een week op recovery, de uitslaapzaal na operaties.

x Jolieke