Week 10 II De Franse taal

22 april 2018 - Poperinge, België

Hallo Allemaal,

Vandaag is het weer tijd om aan jullie te laten weten wat ik deze week beleefd heb tijdens mijn stage.

Ieper, de plaats waar ik mijn stageplek heb ligt ongeveer 10 kilometer van de Franse grens. Dat betekend dat ik ook te maken krijg met Franstalige patiënten. Op de middelbare school heb ik ooit één jaar frans gehad, maar dat is inmiddels alweer 8 jaar geleden. Frans spreken en begrijpen lukt mij niet meer. Ik vind het erg lastig voor de Franse patiënten op mijn afdelingen, omdat ik ze graag wil helpen, maar niet altijd kan verstaan.

Deze week heb ik erg veel moeite gedaan voor deze taal. Via een collega die op allerlei verschillende afdelingen werkt heb ik deze week een taalgids kunnen lenen. In deze taalgids stonden allerlei medische woorden en zinnen vertaald van het Nederlands naar het Frans. Veel handige zinnen die ik nog zou kunnen gebruiken tijdens mijn stage heb ik opgeschreven. Bijvoorbeeld: Heeft u pijn?/Bent u misselijk?/Ik heb medicijnen voor u.

Afgelopen week had ik van maandag tot en met donderdag avonddiensten. Vrijdagochtend begon ik mijn dag met een vroegdienst. Vrijdag werd ik alleen naar twee Franse patiënten gestuurd. Bij deze patiënten mocht ik de parameters afnemen, wonden verzorgen, helpen met wassen en kleden. Dit vond ik erg lastig, omdat ik deze Franse patiënten nog niet kende, ik kon ze niet verstaan, ze konden mij niet verstaan. Daarnaast wist ik niet of ze geholpen werden in de badkamer of op bed tijdens het wassen. Dit kon ik ook niet vragen. Om patiënten zo’n goed mogelijke zorg te bieden is het nodig om elkaar te kunnen verstaan. Graag vertel ik tijdens de zorg wat ik wil doen, zoals de wonden verzorgen. Dit kon ik alleen maar uitleggen met mijn handen en voeten. Uiteindelijk kwam een andere stagiaire mij helpen met de verzorging. Voor mijn gevoel heb ik deze week erg weinig Nederlandstalige patiënten gezien en gesproken.

Vrijdagmiddag toen ik vrij was ben ik met mijn fiets teruggegaan naar Poperinge. Dit weekend is een vriendin bij mij langs geweest. Zaterdag zijn we samen naar Roeselare gegaan, een stad dichtbij Poperinge. Vanochtend is ze weer vertrokken naar huis.

Volgende week werk ik nog van maandag tot en met woensdag en daarna ga ik voor anderhalf week naar huis.

x Jolieke