Week 2 II Hepatische coma

26 februari 2018 - Poperinge, België

Hallo Allemaal,

Vorige week begon mijn tweede stage week in het Jan Yperman Ziekenhuis. Maandagmorgen rond 5 uur ging mijn wekker. Deze week had ik vroegdiensten. De vroegdienst is van 6:45 tot 14:45 en de laatdienst van 13:30 tot 21:15.

Deze week begon rustiger dan de eerste week, waar ik erg blij mee was. ’s Ochtends is het vaak wat rustiger tot ongeveer 10:00, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn op de spoed. Deze week heb ik erg veel zelfstandig gedaan, zoals elektrocardiogrammen maken, mrsa testen, influenza testen en venapuncties. Als het mij niet lukt om zelfstandig een venapunctie uit te voeren roep ik mijn collega erbij.

Daarnaast ben ik erbij geweest toen een oortje van een baby werd gehecht. Het kindje wist niet wat haar overkwam, dus het was best wel zielig om te zien. Woensdag kwam er een man binnen met leverencefalopathie (hepatische coma). Dit is een ziekte die wordt veroorzaakt door ziekten van de lever. Het treedt op bij ernstige leverfalen, onder andere ten gevolge van cirrose. Voorgaand heb ik nog nooit iemand gezien in een coma. Ik vond dit best heftig om te zien. Samen met een collega heb ik de patiënt verzorgd. De patiënt bleef in stabiele toestand.

Donderdag om 14:45 zaten mijn diensten er voor deze week op, omdat mijn vriend donderdagavond tot zaterdag langs kwam. We hebben veel leuke stadjes bezocht en genoten van het weer.

Vanmiddag begint mijn derde week met de laatdiensten, deze week werk ik 7 dagen, waarvan 5 laatdiensten en 2 vroegdiensten. Het lijkt een drukke week, maar een heel weekend vrij zijn, is hier ook niet fantastisch, omdat je in het weekend helemaal alleen bent. De medestagiaires komen allemaal uit de omgeving van Ieper en gaan dan naar huis toe.

x Jolieke

1. Miranda Schrik:
    2 maart 2018
    Geweldig om te lezen xxx
  2. Wina:
    4 maart 2018
    Goed te lezen dat je ook je ontspanning pakt heb je ook wel nodig als ik zo de verhalen lees. Goede werkweek gewenst.
  3. José:
    18 maart 2018
    Ik vindt het heel leuk om te lezen welke situaties je allemaal meemaakt. En hoe je daar allemaal mee omgaat. Veel succes de komende tijd!
  4. Rieks Wolbers:
    18 maart 2018
    Jolieke, wat heb jij een fantastisch beroep gekozen. Het is het toch fijn om zieke en hulpbehoevende mensen te kunnen helpen. Ben trots op jou.